Nie we wszystkich branżach możliwe jest wprowadzenie do oferty wyłącznie ekologicznych, przyjaznych środowisku produktów. Nie oznacza to jednak, że sklep nie może zaproponować klientom dodatkowych wyrobów spełniających kryteria ekologiczności. Jakie rozwiązania najlepiej sprawdzą się na początek? Odpowiedź znajdziesz poniżej!
Ekologiczne opakowania i torby na zakupy
Bez względu na to, co oferujemy swoim klientom, zawsze możemy zaproponować im ekologiczne opakowania i torby na zakupy. Już sama sprzedaż wyrobów na wagę jest rozwiązaniem przyjaznym środowisku. Nie jest to jednak opcja, którą można wykorzystać w przypadku każdego rodzaju towaru. Plastik zawsze warto zamienić na materiał taki jak papier czy szkło. Można również korzystać z opakowań, które powstały z materiałów recyklingowanych.
Jeśli chodzi natomiast o torby zakupowe, do wyboru mamy przede wszystkim torby plastikowe wielorazowe, torby papierowe i torby materiałowe. Najciekawszym rozwiązaniem stanowi wybór torby z wytrzymałej tkaniny np. z bawełny, jako że charakteryzuje ją trwałość i uniwersalność. Dodatkowo, torby bawełniane z nadrukiem mogą pełnić rolę reklamową – wystarczy nanieść na nie logo firmy, adres strony internetowej sklepu czy chwytliwe hasło.

Dlaczego warto inwestować w bawełniane produkty?
Z bawełny powstaje wiele produktów, które można określić mianem ekologicznych. Są to m.in. wysokiej jakości koszulki, które doskonale znoszą częste pranie, a także woreczki na produkty spożywcze, które przepuszczają powietrze, chroniąc swoją zawartość przed psuciem. Bawełna jest tkaniną naturalną, biodegradowalną i przyjazną nie tylko dla środowiska, ale również dla użytkownika – ma właściwości hipoalergiczne.
Bawełniane wyroby można bezpiecznie prać i prasować, co pozwala korzystać z nich wielokrotnie, przez długi okres, zachowując ich czystość i higieniczność. Bawełniany materiał jest trwały, świetnie sprawdza się jako tło dla nadruków. To właśnie dlatego często wykorzystuje się bawełniane koszulki i torby w roli gadżetów reklamowych, które mają służyć potencjalnemu klientowi na co dzień.
Na co zwrócić uwagę przy wprowadzaniu produktów ekologicznych?
Zanim wprowadzimy eko wyroby do naszej oferty, musimy jednak upewnić się, że faktycznie są one przyjazne dla środowiska. Świadczą o tym dwie kluczowe kwestie: skład i certyfikaty. Najbardziej wymagający i skomplikowany jest handel ekologiczną żywnością, która musi spełniać wysokie standardy. Takie produkty powinny posiadać uznane certyfikaty ekologiczne, w tym np. logo UE oraz dokładnie oznaczone pochodzenie. Nie należy bazować jednak wyłącznie na certyfikatach – warto samodzielnie zainteresować się składem wybranych produktów.
Dobrze, aby zawierały one co najmniej 95% składników naturalnego pochodzenia. Dotyczy to zarówno żywności, jak i kosmetyków czy innych środków chemicznych. Ekologiczne mogą być także ubrania, jeśli powstają z takich materiałów jak bawełna, bambus, len czy wełna. Są wtedy nie tylko korzystniejsze dla skóry użytkownika, ale też bardziej wytrzymałe, dzięki czemu mogą posłużyć mu znacznie dłużej.
Współpraca z producentami lokalnymi
Chcąc wprowadzić do oferty produkty ekologiczne, warto zainteresować się także współpracą z producentami lokalnymi. Pozwala to nie tylko wspierać rozwój danego regionu, ale również znacząco zmniejszyć ślad węglowy. Wyroby ekologiczne warto pozyskiwać np. od rolników czy pszczelarzy. Można też nawiązać z nimi współpracę w zakresie wzajemnej promocji, stawiając na edukowanie konsumentów i zwiększanie ich świadomości ekologicznej.