Linie lotnicze to niezwykle ciekawe firmy. Choć wykorzystują ogromny majątek i przewożą miliony pasażerów rocznie, bardzo często upadają, a pandemia pokazała, że nawet krótkie zawahanie koniunktury może poskutkować spektakularnymi bankructwami. W dzisiejszym artykule sprawdzimy, jakie linie lotnicze przewożą najwięcej pasażerów i ile są warte.
Jak porównujemy linie lotnicze?
Istnieje wiele sposobów na porównywanie przedsiębiorstw – możemy analizować przychód, liczbę pracowników, udział w rynku lub ogólną wycenę. W przypadku linii lotniczych, zdecydowaliśmy się na kryterium w postaci ilości przewiezionych pasażerów. By nasze porównanie było bardziej szczegółowe, przy każdej z firm umieścimy również wycenę giełdową oraz informacje dotyczące floty danego przewoźnika.
Lista największych linii lotniczych świata
10. Turkish Airlines – 71.8 mln pasażerów
Nasze zestawienie otwierają narodowe linie lotnicze Turcji. Według danych z 2022 roku, przewoźnik operował na 340 trasach, łącząc 126 państw na 5 kontynentach. Co ciekawe, żadna inna linia lotnicza nie wysyła swoich samolotów do tak wielu krajów. Turkish Airlines nie ogranicza się jednak do przewozów pasażerskich – przewoźnik wykonuje również operacje cargo, wykorzystując do tego 24 maszyny na 82 trasach. Rozbudowana flota i doskonałe wyniki finansowe przekładają się na kapitalizację, która sięga obecnie 13,42 miliarda dolarów.
Istniejąca od 90 lat firma bazuje w Istambule, a do wykonywania operacji lotniczych wykorzystuje przeszło 400 samolotów. Flota Turkish Airlines składa się z bardzo szerokiej gamy maszyn, co wynika z dużej różnorodności realizowanych przewozów.
Typ | Liczba | Rodzaj tras |
Boeing 787-9 | 18 + 7 zamówionych | Długodystansowe, pasażerskie |
Boeing 777-300ER | 33 + 1 zamówiony | Długodystansowe, pasażerskie |
Airbus A350-900 | 14 +12 zamówionych | Długodystansowe, pasażerskie |
Airbus A330-300 | 36 | Długodystansowe, pasażerskie |
Airbus A330-200 | 13 | Długodystansowe, pasażerskie |
Boeing 737 MAX 9 | 5 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Boeing 737 MAX 8 | 30 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Boeing 737-900ER | 15 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Boeing 737-800 | 85 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Airbus A321neo | 52 + 40 zamówionych | Średniodystansowe, pasażerskie |
Airbus A321-200 | 72 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Airbus A320neo | 4 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Airbus A320-200 | 18 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Airbus A319-100 | 6 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Boeing 777F | 8 | Długodystansowe, cargo |
Boeing 747-400BCF | 2 | Długodystansowe, cargo |
Airbus A330-200F | 12 | Długo- i średniodystansowe, cargo |
Airbus A310-300F | 2 | Długo- i średniodystansowe, cargo |
Jak widać, tureckie linie lotnicze skupiają się przede wszystkim na obsłudze długich tras. We flocie nie ma samolotów przeznaczonych do lotów lokalnych, przy czym należy pamiętać, że Turkish Airlines jest udziałowcem wielu innych, mniejszych firm.
9. IndiGo – 85.3 mln pasażerów
IndiGo to przedstawiciel tanich linii lotniczych. Według danych z kwietnia 2023, przewoźnik odpowiada za 57,5% Indyjskiego rynku, co oczywiście czyni go największym przewoźnikiem w tym kraju, a przy okazji największym przewoźnikiem w całej Azji. Każdego dnia, IndiGo realizuje 1900 lotów na 108 trasach, z czego 30 z nich ma charakter międzynarodowy. Głównym portem linii jest Indira Gandhi International Airport w Delhi.
Choć historia IndiGo sięga zaledwie 2006 roku, już w 2012 roku firma zyskała miano największego przewoźnika w Indiach, natomiast pierwsza oferta publiczna (IPO) miała miejsce w listopadzie 2015 roku.
Flota IndiGo ma charakter typowy dla linii typu low-cost. Cechuje się stosunkowo niską różnorodnością, co pozwoliło firmie na wynegocjowanie bardzo korzystnych warunków zakupu maszyn. W konsekwencji, IndiGo oferuje tanie bilety lotnicze mieszkańcom państw takich jak Indie i Bangladesz.
Typ | Liczba | Rodzaj tras |
Boeing 787-9 | 0 +25 zamówionych | Długodystansowe |
Airbus A321XLR | 0 + 69 zamówionych | Długo- i średniodystansowe |
Airbus A321neo | 89 + prawdopodobnie 306 zamówionych | Średniodystansowe |
Airbus A320neo | 169 + 294 zamówionych | Średniodystansowe |
Airbus A320-200 | 20 | Średniodystansowe |
ATR 72-600 | 40 + 10 zamówionych | Krótkodystansowe |
Airbus A321-200/P2F | 2 | Średniodystansowe cargo |
Warto zauważyć, że IndiGo jest obecnie największym użytkownikiem Airbusa A320neo i jednym z najważniejszych klientów dla tego europejskiego producenta.
8. Air France-KLM – ponad 83 mln pasażerów
Air France-KLM nie jest w zasadzie linią lotniczą, a raczej holdinigiem. Struktura organizacyjna wskazuje jednak na silną dominację francuskiego przewoźnika – główny hub przesiadkowy znajduje się w Paryżu, spółka założona we Francji, a holenderska linia realizuje mniejszą część połączeń.
Air France
Air France to przewoźnik o bardzo bogatej historii, która sięga 1933 roku. Istniejąc wiele lat na rynku, firma nawiązała szereg współprac z innymi liniami lotniczymi. Część operacji pod jej szyldem wykonują przewoźnicy tacy jak:
- Virgin Atlantic
- Swiss
- Qantas
- KLM
- Korean Air
- Japan Airlines
- Finnair
- Etihad
- Belavia
- airBaltic
Jako linie lotnicze, Air France skupia się na obsłudze bardziej zamożnych klientów. Wyższe ceny biletów przekładają się na wyższy standard obsługi oraz bardziej prestiżowe lokalizacje. Przewoźnik oferuje aż cztery klasy biletów (pierwsza, biznes, premium economy i economy)
Typ | Liczba | Rodzaj tras |
Boeing 787-9 | 10 | Długodystansowe, pasażerskie |
Boeing 777-300ER | 43 | Długodystansowe, pasażerskie |
Boeing 777-200ER | 18 | Długodystansowe, pasażerskie |
Airbus A350-900 | 20 +18 zamówionych | Długodystansowe, pasażerskie |
Airbus A330-200 | 15 | Długodystansowe, pasażerskie |
Airbus A321-200 | 12 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Airbus A321-100 | 4 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Airbus A320-200 | 39 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Airbus A319-100 | 15 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Airbus A318-100 | 9 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Airbus A220-300 | 24+36 zamówionych | Krótkodystansowe, pasażerskie |
Boeing 777F | 2 | Długodystansowe, cargo |
Airbus A320-200 | 18 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Airbus A319-100 | 6 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Boeing 777F | 2 | Długodystansowe, cargo |
KLM
Holenderskie linie lotnicze są jeszcze starsze – istnieją od 1919 roku. O ile główną marką jest KLM, Polacy lepiej znają linie KLM Cityhopper, które operują na krótszych, lokalnych trasach. W przeciwieństwie do Air France, KLM wykorzystuje przede wszystkim Boeingi.
Typ | Liczba | Rodzaj tras |
Boeing 787-10 | 5 + 3 zamówione | Długodystansowe, pasażerskie |
Boeing 787-9 | 13 | Długodystansowe, pasażerskie |
Boeing 777-300 ER | 14 + 2 zamówione | Długodystansowe, pasażerskie |
Boeing 777-200ER | 15 | Długodystansowe, pasażerskie |
Airbus A330-300 | 5 | Długodystansowe, pasażerskie |
Airbus A330-200 | 8 | Długodystansowe, pasażerskie |
Boeing 737-900 | 5 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Boeing 737-800 | 31 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Boeing 737-700 | 16 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Embraer E195-E2 | 0+3 | Krótko- i średniodystansowe, pasażerskie |
Embraer 190 | 32 | Krótkodystansowe, pasażerskie |
Embraer 175 | 17 | Krótkodystansowe, pasażerskie |
Boeing 747-400ERF | 4 | Długodystansowe, cargo |
Interesują Cię rankingi? Sprawdź: 3 największe fundusze inwestycyjne świata
7. IAG – 94 miliony pasażerów
IAG to kolejny holding na naszej liście. Spółka, która pierwotnie składała się z British Airways i Iberia, obecnie posiada znacznie więcej marek:
- British Airways
- BA CityFlyer
- OpenSkies
- Comair
- Sun-Air
- Iberia
- Iberia Regional
- Vueling
- Aer Lingus
Ze względu na wiele linii wchodzących w skład IAG, nawet nie próbowaliśmy opisać ich floty. Z obecnych statystyk wynika, że koncern użytkuje 558 samolotów produkowanych między innymi przez Boeinga jak i Airbusa.
6. Lufthansa Group – 101,8 mln pasażerów
Choć niemieckie linie lotnicze (wraz ze spółkami zależnymi) z pewnością są ważnym graczem na rynku, wynik z 2022 roku wciąż nie doścignął tego, który udało się uzyskać przed pandemią (145,2 mln pasażerów).
Jako przedsiębiorstwo, Lufthansa istnieje od 1953 roku. Niemieckie linie lotnicze, choć nazwane bardzo podobnie do swojego poprzednika, nie mają prawnych ani kapitałowych związków z Deutsche Luft Hansa AG. Podobnie jak IAG, Lufthansa Group jest właścicielem wielu innych, mniejszy linii lotniczych, a także twórcą największego sojuszu przewoźników, czyli Star Alliance.
Jako holding, Lufthansa jest udziałowcem między innymi:
- Austrian Airlines
- Swiss
- Brussels Airlines
- Eurowings
- Air Dolomiti
Flota Lufthansa Group składa się z 710 samolotów, przy czym sama Lufthansa korzysta z 274 samolotów (zamówionych jest kolejne 169 maszyn). Austrian Airlines operuje na 85 a Swiss na 80 płatowcach.
5. Southwest Airlines – 122,6 mln pasażerów
Southwest to kolejne amerykańskie i jednocześnie kolejne tanie linie lotnicze w naszym zestawieniu. W przeciwieństwie do pozostałych przewoźników z naszej listy, Southwest skupia się przede wszystkim na obsłudze połączeń krajowych w systemie point to point – przedsiębiorstwo nie ma swojego hubu przesiadkowego.
Od początków swego funkcjonowania (1971), Southwest Ailines wykorzystuje samoloty wyłącznie jednego producenta – Boeinga. Co więcej, flota przewoźnika bazuje tylko na jednym modelu – 737 w kilku jego wariantach. Tylko przez krótki czas na przełomie lat 70. i 80. wykorzystywane były samoloty Boeing 727-200, jednak firma bardzo szybko z nich zrezygnowała.
Teksański przewoźnik jest obecnie największym użytkownikiem Boeingów 737. Wykonując nawet 4000 lotów dziennie, maszyny operują na 121 trasach. Dzięki ujednoliceniu floty, firma może konkurować ceną ze wszystkimi przewoźnikami w Stanach. Co ciekawe, polityka bagażowa Southwest jest dość liberalna – pasażerowie mogą zabrać bagaż rejestrowany bez żadnych dodatkowych opłat.
Typ | Liczba | Charakter lotów |
Boeing 737-700 | 382 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Boeing 737-800 | 203 | Średniodystansowe, pasażerskie |
Boeing 737 MAX 7 | 0 + 192 zamówione | Średniodystansowe, pasażerskie |
Boeing 737 MAX 8 | 197 + 270 zamówionych | Średniodystansowe, pasażerskie |
4. United Airlines Holdings – 144,3 mln pasażerów
To pierwsze (choć nie ostatnie) amerykańskie linie lotnicze w dzisiejszym zestawieniu. United Airlines istnieje od 1926 roku, a przez pierwszych kilka lat nosiło nazwę Boeing Air Transport.
Ze względu na charakter operacji lotniczych na amerykańskim rynku, United Airlines wykonuje dość długie trasy. Choć firma korzysta z ponad 400 samolotów regionalnych, nie latają one pod szyldem UA, a innych przewoźników. Główna flota United Airlines prezentuje się następująco:
Typ | Liczba | Charakter tras |
Boeing 787 | 71 + 100 zamówionych | Długodystansowe |
Boeing 777 | 96 | Długodystansowe |
Boeing 767 | 53 | Długodystansowe |
Airbus A350 | 0 + 45 zamówionych | Długodystansowe |
Boeing 757 | 61 | Średniodystansowe |
Boeing 737 | 460 + 413 zamówionych | Średniodystansowe |
Airbus A321XLR | 0 + 50 zamówionych | Średniodystansowe |
Airbus A321neo | 0 + 70 zamówionych | Średniodystansowe |
Airbus A320-200 | 95 | Średniodystansowe |
Airbus A319-100 | 81 | Średniodystansowe |
W skład United Airlines Holding wchodziło również nieistniejące już oficjalnie Continental Airlines.
Planujesz polecieć na wakacje? Jak zaplanować budżet domowy
3. Ryanair – 160 mln pasażerów
Pora na przewoźnika, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Ryanair to irlandzkie linie lotnicze oferujące bardzo tanie bilety. Jako typowy low-cost, Ryanair bazuje na bardzo efektywnej redukcji wszelkich kosztów i sprzedaży szeregu usług dodatkowych. Dzięki odpłatności praktycznie wszystkich udogodnień, firma może sprzedawać bardzo tanie bilety w bazowych wersjach. Z oczywistych względów, na pokładzie nie znajdziemy klasy biznes ani pierwszej i z tą linią nie dolecimy do znanych lotnisk międzynarodowych, takich jak Londyn Heathrow, Paris Charles de Gaulle czy Warszawa Okęcie.
Podobnie jak Southwest, Ryanair operuje na krótkich, często turystycznych trasach. Firma nie ma również swojego hubu przesiadkowego, choć część lotnisk służy jako bazy dla samolotów tej linii. Kolejną analogię widzimy w składzie floty – Ryanair operuje wyłącznie na Boeingach 737 w kilku wersjach.
O ile Ryanair jest znany przede wszystkim z przewozów pod własną marką, firma jest właścicielem innych linii, takich jak Lauda Europe, Buzz i Malta Air.
Typ | Liczba | Charakter lotów |
Airbus A320-200 | 29 | Średniodystansowe (Lauda Air) |
Boeing 737-700 | 1 | Średniodystansowe (Buzz) |
Boeing 737-800 | 410 | Średniodystansowe |
Boeing 737 MAX 10 | 0 + 150 | Średniodystansowe |
Boeing 737 MAX 8 | 123 + 87 | Średniodystansowe |
2. Delta Airlines Group
Delta Air Lines to kolejny reprezentant Stanów Zjednoczonych w naszym rankingu. Przewoźnik, podobnie jak United Airlines czy Lufthansa, operuje na trasach międzynarodowych, a połączenia lokalne są jedynie dodatkiem. Ciekawostką jest natomiast sposób organizacji linii – choć główny port przesiadkowy znajduje się w Atlancie, Delta oferuje wiele połączeń z Cincinnati, Nowego Jorku i Salt Lake City.
Flota Delta Airlines należy do niezwykle zróżnicowanych. Składają się na nią 942 samoloty, przy czym kolejnych 312 zostanie dostarczonych w niedalekiej przyszłości.
Typ | Liczba | Charakter lotów |
Airbus A350 | 28 + 16 zamówionych | Długodystansowe |
Airbus A330 (-200, -300, -900) | 65 + 16 zamówionych | Długodystansowe |
Boeing 767 (-300ER, -400ER) | 66 | Długodystansowe |
Boeing 757 (-200, -300) | 127 | Średnio- i długodystansowe |
Airbus A321 (neo, -200) | 167 + 115 zamówionych | Średnio- i długodystansowe |
Boeing 737 MAX 10 | 0 + 100 zamówionych | Średnio- i długodystansowe |
Boeing 737-900ER | 163 | Średniodystansowe |
Boeing 737-800 | 77 | Średniodystansowe |
Airbus A320-200 | 61 | Średniodystansowe |
Airbus A319-100 | 57 | Średniodystansowe |
Boeing 717-200 | 69 | Średniodystansowe |
Airbus A220 (-100,-300) | 62 + 69 | Krótkodystansowe |
Delta airlines jest drugim co do wielkości (49%) udziałowcem linii Virgin Atlantic.
Koniecznie sprawdź: 10 największych spółek technologicznych
1.American Airlines Group
Fani lotnictwa z pewnością spodziewali się, że American Airlines w końcu pojawi się na tej liście. Przedsiębiorstwo istniejące od 1926 roku może pochwalić się niezwykle bogatą historią – w momencie powstania, zrzeszyło ono przeszło 80 mniejszych przewoźników. Dokonując dziesiątek przejęć i zamawiając hurtowe ilości samolotów, AA kształtowało rynek lotniczy praktycznie od jego zarania.
Choć liczba połączeń American Airlines nie jest rekordowa (269 kierunków na terenie USA, 81 zagranicznych), linia odpowiada za znaczną część ruchu w wielu miejscach na świecie. Przykładowo, odpowiada ona za 35% operacji wykonywanych z lotniska w Chicago, 87% operacji z Dallas, 68% operacji z Miami i 12% z lotniska JFK.
Największe amerykańskie linie lotnicze współpracują z dziesiątkami innych przewoźników, między innymi: Aer Lingus, Alaska Airlines, Cathay Pacific, China Southern Airlines, El Al, IndiGo, JetSmart, Korean Air i Qatar Airways. American Airlines uczestniczy również we wspólnych przedsięwzięciach z przewoźnikami takimi jak British Airways, Finnair, Iberia i Qantas.
Przez wiele lat, Boeing był jedynym dostawcą American Airlines. Od około 10 lat, przewoźnik użytkuje już maszyny Airbusa, choć należy zaznaczyć, że są to maszyny wyłącznie wąskokadłubowe, przeznaczone do operowania na krótszych trasach.
Typ | Liczba | Charakter tras |
Boeing 787-9 | 22 + 30 zamówionych | Długodystansowe |
Boeing 787-8 | 37 | Długodystansowe |
Boeing 777-300ER | 20 | Długodystansowe |
Boeing 777-200ER | 47 | Długodystansowe |
Airbus A321XLR | 0 + 50 zamówionych | Średnio- i długodystansowe |
Boeing 737 MAX 8 | 50 + 80 zamówionych | Średnio- i długodystansowe |
Boeing 737-800 | 303 | Średniodystansowe |
Airbus A321neo | 70 | Średniodystansowe |
Airbus A321-200 | 218 | Średniodystansowe |
Airbus A320-200 | 48 | Średniodystansowe |
Airbus A319-100 | 133 | Średniodystansowe |
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że dzisiejsze zestawienie było dla Was ciekawe. Jego przygotowanie zajęło nam wiele godzin! Przemysł lotniczy jest niezwykle ciekawy, a przy okazji daje bardzo dobre perspektywy do inwestowania. Jeśli interesuje Cię ten temat, koniecznie udostępnij ten artykuł na Facebooku, Twitterze i Linkedinie i koniecznie sprawdź, co ma do zaoferowania nasz portal finansowy!